рынок электроэнергии Украины

Енергоринок

Новий ринок електроенергії був повністю запущений в Україні 1 липня 2019 року. Модель, на якій він заснований, довела свою ефективність в Угорщині, Польщі, Словаччині, Чехії, Німеччині, Франції, а також в країнах Балтії та Скандинавії.

Введення нових правил роботи на ринку почалося з 1 січня 2019 року і торкнулися вони, в першу чергу, промислових підприємств. Однак інформації про те, як діяти в зміненому середовищі, не дуже багато, що викликає побоювання у споживачів. Раніше все було більш-менш зрозуміло – енергоринок, обленерго, тарифи, але тепер все змінилося — оптовий ринок, нові гравці, ціноутворення. Подивимося, як це все працює зараз.

Яким був ринок раніше?

З 1996 року ринок електроенергії України був по суті монополією, і всі генеруючі компанії продавали вироблену електроенергію державному підприємству «Енергоринок» за ставкою, встановленою Національною комісією з регулювання енергетики та комунального господарства (НКРЕК). Потім обленерго (постачальники електроенергії) купували електроенергію у енергоринку і продавали її споживачам: промисловість отримувала електроенергію за одним тарифом, а населення платило інший, субсидований тариф. Тягар субсидування ляг на плечі промислових підприємств.

Монопольне становище обленерго, який володів лініями електропередач і постачав електроенергію кінцевим споживачам, не сприяло розвитку конкуренції та підвищенню рівня обслуговування. Незважаючи на це, до 2019 року налічувалося близько 200 приватних компаній, що постачають електроенергію на підставі ліцензії.

Для чого потрібні була ринкова реформа?

По-перше, відсутність повноцінного ринку не сприяє розвитку конкуренції і, як наслідок, він не розвивається. По-друге, що найбільш важливо, реформа енергетичного ринку є одним із зобов’язань України перед Європейським Союзом і умовою виділення 500 мільйонів євро фінансової допомоги.

Що собою являє новий ринок?

На новому ринку зовсім інші правила роботи.

По-перше, була ліквідована монополія – ДП “Енергоринок”. Її місце зайняли два суб’єкти. Перший – оператор ринку, який забезпечує функціонування та організацію угод купівлі-продажу електроенергії на ринку «на добу вперед» і на внутрішньоденному ринку. Другий – ДП “гарантований покупець”, що займається закупівлею виробленої  “зеленої” енергії.

По-друге, обленерго були перетворені в операторів розподільних систем. Крім того, з колишніх обленерго сформувалися нові постачальники електроенергії. В результаті невелике коло гравців, які діяли на ринку електроенергії до реформи, тепер має конкурентні умови для ведення бізнесу.

По-третє, сформувався оптовий ринок, що складається з чотирьох сегментів, кожен з яких виконує певні функції.

На ринку двосторонніх договорів електроенергія купується за довгостроковими і двосторонніми угодами, що укладаються безпосередньо між виробниками (генеруючими компаніями) і споживачами електроенергії.

Ринок “на добу вперед” – це ринок купівлі-продажу електроенергії з періодом дії на наступний день, на ньому всі угоди затверджуються оператором.

Внутрішньоденний ринок охоплює торгівлю електроенергією протягом дня після укладення всіх угод і контрактів на ринку «на добу вперед».

Балансуючий ринок – це ринок, на якому постачальник електроенергії додатково закуповує відсутні обсяги електроенергії, щоб збалансувати рівень виробництва та імпорту з рівнем споживання. На цьому ринку також передбачено застосування механізму регулювання дисбалансів.

По-четверте, вийти на ринок стало простіше. Фактично, будь-яка компанія може стати постачальником електроенергії, так як отримати ліцензію нескладно.

Чи є недоліки у нового ринку електроенергії?

Необхідно розуміти, що починаючи до середини 2020 року кількість постачальників електроенергії на ринку зросла до 500. Конкуренція дуже жорстка, а Боротьба за споживачів вимагає від постачальників підвищення рівня обслуговування.

Постачальники контролюють всі процеси – від оплати рахунків до незбалансованості споживачів. На новому ринку електроенергії України споживач дійсно завжди правий і не несе відповідальності (якщо це не передбачено договором), наприклад, за порушення термінів оплати електрики. Постачальник же, навпаки, працює в дуже жорстких умовах і завжди знаходиться під загрозою покарання.

На сьогоднішній день найбільшу кількість питань і побоювань з боку споживачів викликають небаланси. Якщо компанії потрібні додаткові обсяги електроенергії, постачальник виходить на балансуючий ринок за додатковим обсягом, який коштує більше, ніж передбачено угодою. І навпаки, якщо компанія фактично спожила менше електроенергії, ніж планувалося, то постачальник продає надлишки на балансуючому ринку за ціною набагато нижчою, ніж на біржі.

Кожна з цих ситуацій несе в собі ризик фінансових втрат для компанії. Постачальники, які давно працюють на балансуючому ринку, можуть запропонувати свої лояльні умови, в рамках яких будуть продаватися споживчі дисбаланси.

Як уникнути “дисбалансу” і до кого звернутися за інформацією?

Один з варіантів мінімізації втрат через дисбалансів-зменшення їх всередині групи. Наприклад, наша компанія “ЕНЕРДЖИ ЛАЙН” компенсує великий відсоток своїх дисбалансів між споживачами. Крім того, ми можемо також зменшити їх у зовнішньому балансі групи.

Кожен наш клієнт отримує персонального менеджера, який надає підтримку протягом усього терміну дії договору. У разі виникнення юридичних питань або при переході з іншого постачальника клієнт може розраховувати на кваліфіковану юридичну підтримку.

“ЕНЕРДЖИ ЛАЙН” розробив Особистий кабінет для споживачів, що дозволяє контролювати і коригувати обсяги споживання в поточному місяці, завантажувати рахунки до оплати і скан-копії всiх необхідних документів. Це допоможе швидко і ефективно контролювати витрати на споживання електроенергії і забезпечить цілодобовий доступ до інформації.

Новий ринок несе в собі ряд труднощів, але споживач, який розуміє, як він працює, зможе неупереджено оцінити постачальника і вибрати кращий варіант поставки.